Kõik uudised

Sõlmisime rekordilise suurusega Rail Baltica lepingu

Reedel, 16. mail jõudis Rail Baltica projekt Eestis uue tähiseni: allkirjastati lepingud kahe rahvusvahelise konsortsiumiga, mis rajavad raudtee põhitrassi kaks võtmelõiku Eestis. Tegu on Eesti ajaloo suurimate taristuehituse lepingutega.

Merko on osaline allianssimeeskonnas, mis rajab Rail Baltica raudtee põhitrassi pealisehituse Ülemiste reisiterminali ja Pärnu vahelisel lõigul ning Tootsi ja Pärnu vahelisel lõigul ka raudtee alusehituse. Leping hõlmab raudteetrassi kogupikkusega 142 km. Tööd teostatakse alliansslepingu vormis, kus raudtee rajatakse tihedas koostöös tellija, ehitaja ja projekteerija vahel.

Äsja sõlmitud lepingute järel on kogu Rail Baltica Eesti osa reisijateveo põhitrass lepingutega kaetud ning projekt liigub kindlalt eesmärgi suunas avada 2030. aastal kiirrongiliiklus Tallinna ja Varssavi vahel. Lisaks toob koostöö rahvusvaheliste tipptegijatega Eestisse maailmatasemel inseneriteadmised ja avab kohalikele ettevõtetele uusi võimalusi, teatas raudteed rajav Rail Baltic Estonia.

„Need lepingud tähistavad uut etappi Rail Baltica elluviimisel – mitte uue etapi algust, vaid murrangut kogu ehituses. Nüüd on kogu Eesti osa reisijateveo põhitrass lepingutega kaetud ja töös. See on hetk, mil paberil olnud visioon muutub katkematuks ehitusliiniks,“ ütles Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets.

„Mul on hea meel, et huvi hanke vastu oli suur ning lõppvalikusse jõudsid rahvusvahelise kogemusega tugevad konsortsiumid. See kinnitab, et Rail Baltica on atraktiivne ja strateegiliselt oluline projekt ka maailma juhtivatele taristuehituse ettevõtetele. Rail Baltica ei ole pelgalt raudteetrass, vaid oluline investeering Eesti julgeolekusse ja majanduskeskkonda, tugevdades meie sidet Euroopaga. Meie siht on, et Rail Baltica valmiks kokkulepitud tähtajaks – tänaste lepingute allkirjastamine on oluline verstapost sel teel,“ sõnas taristuminister Kuldar Leis.

Ülemiste ja Pärnu vahelise raudtee rajamiseks sõlmisid Rail Baltic Estoniaga allianssi hankemudelit järgiva projekteerimis- ja ehituslepingu juhtivpartner GRK Eesti ning GRK Suomi, Merko Ehitus Eesti, NGE CONTRACTING, Sweco Finland, Sweco Sverige ja TSO.

Tellija on eeldanud projekteerimise ja ehituse kogumaksumuseks 394 miljonit eurot, millele lisandub käibemaks. Vastavalt allianss-hankelepingu põhimõttele selgub projekteerimis-ehitustööde ajakava ja tegelik maksumus osapoolte koostöös lepingu arendus- ja teostusfaasi jooksul. Merko hinnanguline osakaal ehitustöödest on 20%.

„Olen äärmiselt tänulik, et Rail Baltic Estonia on valinud meie ehituskonsortsiumi Rail Baltica Ülemistest Pärnuni kulgeva lõigu ehitustööde partneriks alliansis. Tegemist on kahtlemata Eesti kõigi aegade suurima ehitusprojektiga. Meie rahvusvahelises alliansimeeskonnas on tugev kohaliku ja rahvusvahelise projekteerimise ning ehituse kompetents, et lahendada selle projekti tehnilisi ja keskkonnaalaseid väljakutseid. Ootame koostööd tellijaga alliansis ja edukat raudtee ehitamist, mis pakub kestlikku transpordilahendust nii Eesti-siseselt kui ka Eesti ja Euroopa vahel. Uus raudteeliin muudab oluliselt Eesti transpordi tulevikku,” märkis konsortsiumit juhtiva partneri GRK Eesti tegevjuht Tiit Roben.

Lepingu sõlmimise järel algas ligikaudu aasta kestev arendusetapp, mille jooksul koostab allianss detailse tööplaani, hangib vajalikud ressursid, täpsustab tehnilised lahendused ja valmistab ette ehitusgraafikud. Pärast seda on kavandatud aktiivse ehitustegevusega alustamine.

Alliansslepingu allkirjastamine 16.05.2025 a. Rüütelkonna hoones. Foto: Rail Baltic Estonia, Karli Saul.

Rail Baltica on Euroopa Liidu kaasrahastatud projekt, mille eesmärk on rajada kaasaegne ja keskkonnasõbralik kiirraudtee, mis ühendaks Balti riigid ülejäänuga Euroopaga. Eesti riik toetab lepingu rahastamist muuhulgas kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi enampakkumistuludest.

Rajatav Rail Baltica taristu võimaldab reisijatel jõuda Tallinnast Pärnusse 40 minutiga ning Riiga 2 tunni ja 20 minutiga. Rail Baltica trassile rajatakse kohalikud peatused ning sellel hakkavad liikuma ka regionaalrongid. Rail Baltic Estonia on Rail Baltica raudtee arendaja Eestis ja tulevikus selle raudtee Eesti osa taristu haldaja.