Kõik uudised

Ehitame Rail Baltica Ülemiste reisiterminali

Vastavalt täna Rail Baltic Estoniaga sõlmitud ehituslepingule alustame Tallinnas Ülemistel peatselt Rail Baltica rahvusvahelise reisiterminali ehitust. Eestis ainulaadse fassaadi- ja katuselahendusega hoonest saab tulevase kiirraudteeliini põhjapoolne värav Euroopasse.

Ülemiste terminalist saab Rail Baltica mitte ainult kõige silmapaistvam avalik hoone, vaid ka selle sümboolne alguspunkt. Kui 2030. aastal väljub Tallinnast esimene kiirrong Varssavi suunal, algab selle teekond Linda terminalist – nii on uue terminali nimi, mis viitab eesti rahvuseeposele. Ülemistest saab Balti regiooni kõige kaasaegsem ühistranspordisõlm, kust on lihtne ja kiire ligipääs lennujaamale, kus kohtuvad trammiliiklus, bussiliinid, jalgrattateed ning mis on ühendatud kiirrongidega Varssavi ja kaugemate sihtkohtadega.

„Ülemiste Linda terminal on Eesti raudteeajaloos pretsedenditu – see ei ole lihtsalt hoone, vaid Eesti uus värav maailma,“ ütles Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets. „Zaha Hadidi arhitektuuribüroo loodud terminalihoone tähistab uut ajajärku Balti riikide taristuarenduses, mille Merko nüüd ellu viib.“

„Rail Baltica on märgiline projekt, mis toob Euroopa Eestile lähemale ja annab tööd paljudele ettevõtetele. Maailmatasemel arhitektuuriga mastaapse hoone ehitamine siinsamas Eestis on erakordne võimalus. Oleme osalised terminali maa-aluste konstruktsioonide rajamisel ja väga uhked, et saame selle ainulaadse terminali nüüd ka lõpuni valmis ehitada,“ sõnas Merko Ehitus Eesti juhatuse esimees Jaan Mäe.

Terminalihoone kerkib risti üle Suur-Sõjamäe tänava, Rail Baltica trassi ja Eesti Raudtee idasuunalise raudteetaristu, ulatudes kuni 20 meetri kõrgusele ehk on umbes kuuekorruselise maja mõõtu. Hoone keskne konstruktsioon on 180 meetrit pikk, selle alla rajatakse jalakäijate tunnelid ja tehnosüsteemid. Raudtee kõrvale ehitatakse kolm perrooni kogupikkusega 1250 meetrit, millest ligikaudu pool kaetakse varikatusega. Terminal projekteeritakse ja ehitatakse viisil, mis võimaldab säilitada toimiva raudteeliikluse kogu ehitusprotsessi vältel — see tähendab äärmiselt täpset planeerimist ja koordineerimist.

Terminali maa-aluse osa rajamise käivitas Rail Baltic Estonia 2023. aasta aprillis. Sellest ajast on Merko koostöös KMGga ehitanud raudteealuseid kandekonstruktsioone, rajanud Merko betoonitööliste abiga terminali maa-aluse korruse betoonosa ning ehitanud muid raudteerajatisteks vajalikke maa-aluseid kommunikatsioone.

Rail Baltica Ülemiste reisiterminali hoone valmib rahvusvaheliselt tunnustatud Zaha Hadid Architects projekti järgi, kes võitis rahvusvahelise arhitektuurikonkursi koostöös Eesti ettevõttega Esplan. Tulemuseks on vormilt skulpturaalne, sisult funktsionaalne ja keskkonnateadlik lahendus, mis kombineerib esteetika ja tipptasemel taristufunktsioonid.

„Ülemiste terminali disain on loodud, et integreeruda sujuvalt ümbritseva keskkonnaga, pakkudes reisijatele kõrgetasemelist mugavust ja ühenduvust. Samuti on projektis arvesse võetud kaasaegseid keskkonnasäästlikkuse standardeid, mis teevad sellest 21. sajandi tipptasemel transpordikeskuse,“ märkis Gianluca Racana, Zaha Hadid Architects juhatuse liige.

Lepingu maksumus on ligikaudu 85 miljonit eurot, millele lisandub käibemaks. Terminali ehitus algab 2025. aasta novembris ja hoone üleandmine tellijale on kavandatud 2028. aasta oktoobrisse. Allkirjastatud ehituslepingut finantseeritakse Euroopa Liidu ühtekuuluvusfondist (ÜF) ja Euroopa ühendamise rahastust (CEF).

Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets vasakul ja Jaan Mäe paremal allkirjastatud ehituslepingutega

Rail Baltica on Euroopa Liidu kaasrahastatud projekt, mille eesmärk on rajada kaasaegne ja keskkonnasõbralik kiirraudtee, mis ühendaks Balti riigid ülejäänuga Euroopaga. Rajatav taristu võimaldab reisijatel jõuda Tallinnast Pärnusse 40 minutiga ja Riiga 2 tunni ja 20 minutiga. Rail Baltica trassile rajatakse kohalikud peatused ning hakkavad liikuma ka regionaalrongid. Rail Baltic Estonia on Rail Baltica raudtee arendaja Eestis ja tulevikus selle raudtee Eesti osa taristu haldaja.